Her kan du læse artikler, læsebreve, se videoer m.m. fra vores politikkere
Sebastian Støckler
Byrådsmedlem
Vi skal bakke op om dem, der giver en ekstra hånd for fællesskabet
Onsdag den 24. september godkendte vi i byrådet en model for at kunne give kommunens ansatte tjenestefri i op til 5 dage om året, når de deltager i uddannelse eller beredskabsarbejde i Hjemmeværnet, Forsvarets Reserve og lignende.
Det gjorde vi på baggrund af, at jeg i maj måned forslag at vi skulle undersøge mulighederne for, hvordan vi som kommune kunne understøtte de medarbejdere, som gør en ekstra indsats for Danmark. Det var der støtte til, og nu har vi en godkendt model, der gør det nemmere at være ansat i Skanderborg Kommune og være frivillig i f.eks. Hjemmeværnet.
Hvorfor er det vigtigt? Det er vigtigt, fordi vi står overfor en langt større trussel fra omverdenen end tidligere, og vi har brug for alle de folk vi kan få, for at beskytte Danmark. Jeg mener derfor, at vi som kommune har et ansvar for at understøtte de af vores medarbejdere, der giver en ekstra hånd med den opgave. Det må nemlig ikke være, at vores medarbejder i kommunen skal bruge deres ferie eller fridage, og bliver ramt hårdt økonomisk, for at kunne ”stille op” for Danmark. Nu sikre vi os, at de kan få tjenestefri, så f.eks. feriedagene ikke skal bruges.
Som både byrådsmedlem og frivillig Hjemmeværnssoldat er det fantastisk, at vi som kommune nu tager det ekstra skridt, og understøtter vores medarbejdere på denne måde. Det er jeg både utroligt glad for, men også meget stolt over
Bettina Rix
Byrådskandidat
Telefon: 22 87 18 75
Byens grønne omstilling giver sorte udsigter for landdistrikter
Nu presses vi yderligere, os på landet. Vi presses på det allermest hellige – vores hjem. Der afholdes borgermøder om etablering af "grønne" solcelle-jernmarker overalt i Danmark. Senest deltog jeg i borgermøder i Skjørring og Sjelle, og efter de informationsmøder var jeg efterladt med en følelse af, at vi som borgerne på trods af arbejdsgruppernes dialogmøder med Skanderborg Kommune ikke bliver hørt, og at kommunen gennemtrumfer sin vilje hen over hovedet på os. Det forlyder, at kommunen har ændret lokalplaner efter forgodtbefindende og tilrettet referater, og berørte borgere sidder tilbage med følelsen af at være overhørt og overkørt. Det er simpelthen ikke i orden – vi vil ikke også presses på vores hjem og besnakkes til at rette ind. Og så for et kontraproduktivt initiativ.
"Solcelleparker" lyder jo grønt og hyggeligt, men det ser ud til at være alt andet end grønt og hyggeligt –ifølge civilingeniør Søren Larsen ligger udnyttelsen af solcellernes kapacitet på kun godt 10 %. Skal vi ofre god landbrugsjord, dansk fødevareproduktion, grønne udsigter og landsbyernes eksistens for det sølleudkomme? Nej, vel. Jeg er af den holdning, at Skanderborg Kommune passende kunne sige nej tak til solcelle-jernmarker og gå forrest for frihed og føde. Skanderborg Kommune kan sætte de "grønne" solceller op på tagene af alle offentlige bygninger og evt. gå i dialog med lokal industri med store tagarealer om at gøre det samme.Det her handler ikke bare om strøm, CO2-udledning og profit. Det handler om liv. Om børn, latter, fællesskab og om retten til at bo på landet, som vi kender det. Og det handler om at blive set og hørt. Lokalsamfundene i Skanderborg Kommune har også en stemme. Den skal høres, inden udsigten for altid går i sort.
Venstre siger nej til centralisme
Formand for Venstres byrådsgruppe Jens Szabo, Byrådsmedlem Birte M. Andersen, Byrådsmedlem Claus Bloch, Byrådsmedlem Christina Bottke, Byrådsmedlem Morten Møller, Byrådsmedlem Miriam Lund Rahbek og Byrådsmedlem Sebastian Støckler
Nu rumsterer det så igen med planer om en ny struktur på ældreområdet i Skanderborg Kommune.
Det fremgår blandt andet af Sundheds-og Omsorgsudvalgets dagsorden den 12. august.
Det er egentligt mærkeligt, at det spørgsmål atter en gang tages op af hatten, for der er ikke nogen fra politisk hold, der har bedt om det.
Noget af det særlige ved Skanderborg Kommune er jo, at der forvaltes efter den såkaldte Skanderborg model. Og her er overskriften ”central styring med decentral ledelse”. Det har vi vænnet os til i byrådet, i forvaltningerne og ude i de mange institutioner. Det giver mange fordele, blandt andet lokal forankring med overblik og hensyntagen til lokalområdernes særlige behov og karakteristika.
På ældreområdet har vi fire distrikter: Skanderborg, Hørning, Ry og Galten.
Det er der nu nogle kræfter, der uvist af hvilken grund, igen, igen, igen vil reducere til to distrikter.
Det bliver meget store enheder - næsten som inde i Århus.
De daglige ledelser kommer længere væk fra borgerne og hverdagens kerneopgaver. Men så er det nok meningen, at de skal have konsulenter og ekstra embedsfolk under sig.
Men til hvilken nytte? Det kommunale bureaukrati vokser, men hvad med sundhedspersonalet og det lokale kendskab til borgerne?
Den nye ældrelov taler om inddragelse af civilsamfundet lokalt, større medbestemmelse til de visiterede borgere og stærkere lokale fællesskaber.
Men i Skanderborg er der åbenbart stærke kræfter der vil noget andet – ja faktisk det modsatte. Centralisering for centraliseringens skyld.
Men i Venstre siger vi nej.
Det har vi gjort hele tiden og det bliver vi ved med.
Venstre går ind for det decentrale, styrkelse af lokalsamfundene og det lokale engagement. Samspillet mellem ældreplejen, lokalbefolkningen og dygtige medarbejdere med gode relationer til borgerne.
Det skaber gensidig tillid, som er en forudsætning for en god faglig og værdig ældrepleje.
Det er Venstres politik – nu og efter kommunalvalget.
Martin Ingemann Kristiansen
Byrådskandidat
E-mail: martin-kristiansen@mail.dk
Gentænk politikken for vedvarende energi – tempoet er for højt
Erfaringerne fra andre steder i landet viser, at VE-projekter lykkes bedst, når naboer og lokalsamfund både får en reel gevinst og indflydelse. Det har desværre været svært at få øje på ide projekter, der indtil nu har været foreslået her – hvor udviklere har set en forretning, mens naboer og lokalsamfund er blevet efterladt med flere ulemper end fordele.
Alligevel er der partier, der ønsker at sætte tempoet yderligere op – uden at ændre metoden. Det er svært at forstå, når den nuværende proces netop har vist sig ikke at fungere. Måske ville mere dialog og bedre tid faktisk få tingene til at gå hurtigere på sigt end at presse en proces igennem, som allerede har vist sin svaghed.
Samtidig er forudsætningerne for placering af VE-anlæg ændret. Før sommerferien kom muligheden for at placere solceller langs motorvejene, og senest er barriererne for solceller på kommunale bygninger fjernet. Kommunen har tidligere udpeget egnede og ikke egnede områder til solceller og vindmøller, men med de nye muligheder bør kriterierne gentænkes. Det er oplagt at se på, hvordan placeringer kan ske. Hidtil er det mest borgerne, der er blevet udfordret med placering af solceller – måske er det også på tide at udfordre de kriterier, der ligger til grund for placeringerne.
Tingene flytter sig hurtigt. Det viser de to ovenstående eksempler, og hvem ved, om vi inden længe ser yderligere ændringer, hvor muligheder for at sætte solceller på industri- og landbrugsbygninger bliver attraktive – og måske mindre anlæg forankret i fællesskaber omkring f.eks. landsbyerne. Det vil være rigtig ærgerligt, hvis vi har så travlt og forcere processen, for derefter at opdage, at de løsninger, der vil passe til en kommune som Skanderborg, pludselig bliver mulige.
Nu er tiden inde til at gentænke processen for vedvarende energi, så den bygger på dialog, lokalegevinster og en bæredygtig balance mellem klimamål og lokalsamfund.
Bettina Rix
Byrådskandidat
E-mail: bettinarpost@gmail.com
Telefon: 22 87 18 75
Under krig forstummer (stemme-)kvæg
Naturnationalpark Søhøjlandet er et aktuelt eksempel. Almoderlige Mette Frederiksen optrådte fornylig ved en gåtur på Himmelbjerget, flankeret af vores socialdemokratiske borgmester Frands Fischer. Måske, fordi naturnationalparkerne ikke er et fælles og folkeligt projekt? Der er tværtimod bred, folkelig modstand bundet til to helt konkrete problematikker:
- Dyrevelfærd: Hvad sker der med de arme dyr, der spærres inde bag hegn og ved lov fratages almindelige dyrevelfærdsrettigheder?
- Adgangsforhold: Hvorfor fratages vi, der i generationer har haft fri adgang til offentlig natur, gradvist denne rettighed og frihed.
kvalificerede spørgsmål var der fra starten af ikke plads til. Og nu bruger Mette Frederiksen så krig og kriser som argument for at lukke for diskussion, men vores stemmer forstummer ikke.
Vi vil have god og sund natur, og vi vil have reel borgerindflydelse. Topstyret lukkethed styrer i stigende grad Danmark, og selvfølgelig skal vi diskutere de danske skove, selvom der er krig i verden, Mette
Frederiksen.
Ja tak til natur – nej tak til indhegnede naturnationalparker uden reel borgerindflydelse.